Derde en Vierde week al weer erop zitten - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu Derde en Vierde week al weer erop zitten - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu

Derde en Vierde week al weer erop zitten

Door: Teun van Roosmalen

Blijf op de hoogte en volg Teun

22 September 2014 | Finland, Vaasa

Woensdag
Vandaag was naar school geweest. Tijdens de les kreeg ik een telefoontje dat ik dezelfde avond mocht werken bij Fontana. Ik heb namelijk werk gezocht en bij Fontana moest ik laten zien wat ik kon als glazerhaler. Ik was best wel nerveus aangezien dat je als een buitenlander in Finland die geen fins of zweeds kan spreken moeilijk aan werk kan komen. Zodoende was ik na de project les even gaan slapen totdat ik ongeveer moest beginnen. Het was een drukke studentenavond tijdens het werken. Maar wel supervet die finnen en studenten drinken echt hard en veel.. Maar de baas vond dat ik goed werkte en dus heb ik voor komende vrijdag en zaterdag weer werk.

Donderdag
Na 3 uurtjes slapen (5.00-8.10) werd ik vanuit mezelf wakker, want ik was de wekker vergeten te zetten. Vervolgens moest ik me haasten voor de les (8.30), ik was 5 minuten te laat, maar was niet heel erg. We hadden dinsdag te horen gekregen bij wie in het projectgroep zat. Ik zit bij een franse jongen (victor) en een finse jongen(simon) zodoende is het maar heel erg kleine groepje.
Vandaag hadden we dus een project overleg maar de ene had zich verslapen en de andere was ziek zodoende was er dus niemand om mee te werken. Ik heb een deel van de opdracht gemaakt en daarna naar de stad gegaan om wat eten te kopen en vervolgens naar huis gegaan. Daar heb ik wat aan me zweedse huiswerk gemaakt en het eind van de middag had ik zwemtraining. In de avond deed ik niet zo veel meer want ik wou in de ochtend gaan zwemmen.

Vrijdag
De ochtend was ik gaan zwemmen en in de middag had ik Eric geholpen met de lekke band van zijn fiets. Daarna had ik in de avond een internationale dinner en dus zodoende lekker gegeten. Alleen ik moest al gouw weer er vandoor om te werken. Ik werd ingedeeld om glazen en borden op te halen bij een private party van de finnen. Het eten zag er superlekker uit. Toen ik het eten wegbracht na de keuken omdat het over was, smaakte het ook echt goed.
Daarna rond 2 uur was ik klaar met werken, want het was niet druk. Daarna was nog zelf wat gaan drinken bij een andere pub en was om 5 uur thuis. In de ochtend had ik lang uitgeslapen en daarna ging ik naar de stad, want had met een finse meid afgesproken die ook nederlands kan praten. We hadden wat koffie gedronken en daarna in de stad rondgefietst. Alleen ze moest tussen 5-6 thuis zijn voor het eten. Zodoende rond die tijd gedag gezegd en daarna zelf pizza gehaald met bier, fanta en pudding erbij.
Dat had ik bij het water opgegeten en gedronken en daarna nog best lang bij het water gezeten. In de avond moest ik weer gaan werken. Het was bij de Fontana echt super druk. Maar wel goed gewerkt. Toen ik rond 5 uur thuis was, was ik even een rondje wezen lopen bij de appartementen en zag bij een van de appartementen superveel rotzooi liggen. Dat is echt niet gezond meer.

Zondag
In de ochtend had ik niet zo veel gedaan. Ik had een beetje gekookt en aan me huiswerk van het project gewerkt en gezwommen en daarna zag ik bij de overburen dat ze aan het bbq waren. Zodoende had ik bier gekocht en gevraagd of ik mee mocht bbq. Het mocht en had zodoende een leuke avond. Er zaten ook twee Nederlanders bij, dat was wel weer leuk om in het Nederlands tegen hun te praten.

Maandag
Ik was in de ochtend naar de les geweest en in de middag naar de tax office, want je moet in Finland aanvragen hoeveel je moet betalen.

Zodoende was ik er daar. Ik kon kiezen of 1 papiertje invullen en 35% tax betalen of 1 papier invullen + laten zien wat je allemaal dit jaar hebt verdient aan werken bij bedrijven dmv bankafschriften, en dan betaal je 5% tax. Zodoende heb ik voor de tweede optie gekozen. Na het zwemmen ging ik (na het buurten met een Duits meise die Eric had uitgenodigd en Eric) alles uitzoeken hoeveel ik verdient had. Ik hoorde ook best veel lawaai buiten en was bij de andere appartement geweest om te kijken wat er aan de hand was. Daar heb ik even gezeten. Want ik was al snel verder gegaan met het tax papieren gebeuren.

Dinsdag
In de ochtend hadden we een project les en toen werd het duidelijk dat ik de projectleider werd, de fransman werd de secretaris en de fin werd groepslid. We kregen sleutels mee om het projectkamer open te maken. Daarna was ik gaan zwemmen en daarna was ik met Eric uitgegaan bij Oliviers in.

Woensdag
We hoefde in de ochtend niet zo veel te doen dan werken aan het project. Daarna was ik even wezen zwemmen en daarna had ik Zweedse les. In de avond had ik niet zo veel meer gedaan.

Donderdag
Ik stond best vroeg op om te gaan zwemmen en daarna hadden we een project dag. Ik had ook tijdens de projectdag wat hiking kleding gekocht bij de Lidl want het was in de aanbieding, totaal 40 euro. Daarna waren we naar de ijshockey game geweest. Was voor mijn de eerste keer in me leven dat ik naar een ijshockey game was gegaan. Was echt een leuke wedstrijd. In de avond had ik eindelijk me contract getekend en met Eric beslist waren we naar toe gingen. Ja het werd zweden!!!!

Vrijdag zaterdag en zondag.
Aangezien dat het over hetzelfde onderwerp gaat, voeg ik deze drie dagen bij elkaar.
We vertrokken vrijdag ochtend al vroeg naar zweden met de ferry ( van Wasa) daarna met de bus naar Umeå. Daar hebben we de eerste dag rond gelopen en gekeken wat er te doen was.
Er was een eetfestival aan de gang, maar helaas kostte alles geld en hebben we dus met onze hongerige magen rondgelopen en gekeken. In de avond hadden we toch maar besloten om te gaan eten bij de kabab zaak, met pizza.
Daarna zijn we opzoek gegaan naar wat bossen om te gaan kamperen. Toen we daar aankwamen, was er ook een jongen aanwezig. Hij had even gezwommen in het meer en daarna zat hij een beetje uit te rusten. Zodoende raakte we met hem in gesprek en hij had erover dat er in het open lucht musea veel te doen was. Zodoende maakte we een kampvuur en gingen we slapen. Het was een koude nacht.

De zondag werden we al vroeg in de koude ochtend wakker. Na het kampvuur maken en ontbijten gingen we naar het open lucht musea. Was echt leuk om te zien hoe het dorp in het oude Umeå te zien was. Daarna gingen we de stad nog in maar wisten eigenlijk niet zo veel te doen. Zodoende liepen we uiteindelijk naar een andere dorpje en zagen we daar een klein rood riviertje. Dat was het dorp naar vernoemd rödback (red beek). Daar hebben we onze tenten opgezet en vervolgens een vuurtje gemaakt en daarna al best vroeg slapen om op zondag om 7 uur eruit te gaan. Daarna gingen we naar de stad om even te wachten voor de bus en nu met de ferry weer terug naar Finland. Het lijkt niet zo spannend als wat ik typ maar het was veel rondlopen en dingen zien. Dus het was echt leuk.
Ojaa ik hoorde tijdens de open lucht musea een aantal Nederlandse sprekende mensen. Daar was ik totaal in verbijsterd, maar wel supervet. Ook het rondlopen deed me goed. Zodoende een geslaagd weekje en weekendje weer

  • 22 September 2014 - 15:03

    Rens:

    Klinkt allemaal goed Teun, jij gaat je daar wel vermaken!! Have fun

  • 28 September 2014 - 19:32

    Christien:

    He Teun
    nog veel plezier daar en geniet er van

    christien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Vaasa

Teun

Ik ga voor mijn studie een half jaar naar Finland. In Finland ga ik een EPS volgen. EPS staat voor Europese Project Semester. Dit project houd in dat je met studenten uit verschillende landen samen aan een project gaat werken. Het project zal waarschijnlijk bestaan uit een groene energie project. Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn verhalen zullen lezen, en blijven volgen. Natuurlijk zal ik ook mijn best doen om de foto's erop zetten, vanwege dat foto's meer als 1000 woordjes tikken zal zijn.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6671

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 31 December 2014

Finland

Landen bezocht: