Wat een tweede week al weer veel beleefd! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu Wat een tweede week al weer veel beleefd! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu

Wat een tweede week al weer veel beleefd!

Door: Teun van Roosmalen

Blijf op de hoogte en volg Teun

09 September 2014 | Finland, Vaasa

Jaja hierbij, een dagje te laat maar toch, een tweede blogje.

Zoals ik in het vorige blog zei, ga ik het verhaal opdelen in kopjes. Ik ga vanaf dit blog ook het verhaal proberen in engels te typen. Ik ga dat natuurlijk niet het Nederlandse verhaal kopiëren en dan translate in het engels.

Dus ga het verhaal nog een keer in het engels vertellen.

Zondag
Nadat ik klaar met het typen van mijn eerste verslag, nodige ik mensen van de andere appartementen om wafels te komen eten. Daarna ging ik nog hardlopen met dezelfde mensen. Was echt leuk :) Daarna was het bij een van de mensen aantal biertjes drinken ( tot 2 uur)

Maandag
In de ochtend had ik een beetje uitgeslapen, omdat de laatste dag was dat ik nog geen schooldag had en tja beetje laat was geworden. Na het ontbijt was ik een uurtje gaan zwemmen en daarna de stad gefietst om te zoeken naar kleine spulletjes wat ik nog miste voor in me kamer.
Ik had zaterdag een Finse meid in de trein gesproken, ze zei dat er een body test in vaasa centrum was. Zodoende had ik er vandaag nog aan gedacht. Er stond dus een grote truck waar je je lichaam kon meten op gewicht, lengte, vetpercentage, hoeveel procent spieren. Het was gratis, dus ja waarom ook niet. Ik heb daar een totale score van. De foto zal ik erop zetten.
Wat me erg opviel en beetje van schrok is dat me vet percentage maar 3.7 % is.
Tja dat is natuurlijk niet erg veel, maar met deze papier ga ik dan me natuurlijk vergelijken over 4 maanden als ik terug ben in Nederland.
Op hetzelfde plein was er ook nog een auto die kon ronddraaien. Dat was ook gratis dus heb daar ook ingezeten. Echt vet!!
In de avond had ik niet zo heel veel gedaan.

Dinsdag
Jaja het gaat beginnen en zal er aan moeten geloven, ik ga naar school. Het was meteen een introductie dag, met een hoop gepraat en natuurlijk gratis koffie. Typisch Finland maar wel erg lekker. We gingen bij de verschillende gebouwen kijken, we kregen ook informatie over studentenvereniging en een grappige filmpje te zien over hun.
In de middag waren we al vrij van school en dus zodoende even bij de supermarkt wat eten gekocht.
Het eten op school is echt super zodoende ga ik door de week mijn avondmaal te switchen als lunch, en een boterham in de avond (dat wordt lastig aangezien ik een grote eter ben en dus in de avond niet chips en koekjes moet gaan eten.
In de avond was ik naar een café gegaan, omdat daar de tutoren er zouden zijn. Ik heb de mijne na het ophalen van het vliegveld niet zo heel veel meer gesproken dus misschien zou ik hem daar zien.
Het café heet Olliviers Inn en is op dinsdag (wat ik achter kwam) het goedkoopste en enigste bar open. Het is de stamkroeg van de studentenvereniging. Ik heb helaas niet zo heel veel tutoren meer gezien, maar wel nieuwe mensen leren kennen. Een paar Franssen en een paar duitsers. Het was een leuke dansavond. Wel erg druk in het café

Woensdag

Ik was in de ochtend wat langer op me bed blijven liggen, omdat tja het was een lange gezellige avond geweest. Na het ontbijt ging ik naar school. De lessen gingen vandaag over teambuildingsactiviteiten. Er werden andere klassen bijgehaald, omdat we anders met te weinig zouden zijn. We moesten een aantal raadsels zien op te lossen. Daarna wat spullen bij elkaar zien te verzamelen.
Toen het rond half 3 was, duurde de les naar me zin wel een beetje te lang, dacht ik aan de introductie dag van de Novia hogeschool. Zodoende zei ik dat tegen de leraar en gingen we best snel naar de stad om de rest te gaan zoeken. Het was ongeveer een half uur begonnen maar we mochten nog meedoen. Het was overigs een Fins zweeds sprekende intro, dus hele tijd werd er Zweeds gesproken. We kregen al meteen gele verf op onze neus, en ook een aantal stempels op onze wangen We kregen ook een vuilniszak als shirt aangeboden, ja die moesten we dus ook aandoen. Daarna werden we gesplitst in de groepen. Een groep bestond uit een rij van 6 mensen die aan elkaar waren gemaakt door middel van touw aan de enkels met een speling van 10 cm. Zodoende zat je dus echt vast geketend.
We kregen 1 blaadje met daarop een aantal foto's. De foto's waren afbeeldingen van gebouwen die in de stad te vinden waren. We moesten naar de locaties van de foto's Daar kregen we dus de opdrachten. Zoals woorden maken met een aantal letters, limbodansen (lat ging steeds lager), dansen op een zeil wat ingesopt is met zeep, en shotjes drinken die uit studentenfood bestonden en natuurlijk een kledinglijn maken op een stenen veld in het park waar alle andere studenten van de studentenvereniging zaten te kijken. Het grappige was wel dat je in de supermarkt bier kocht en tijdens het lopen dus wat biertjes (half 3 in de middag) al opdronk, maar je moest het dus ook wat delen met de mensen die de opdrachten gaven. Uiteindelijk was het om half 8 afgelopen en moesten we nog in de stad verzamelen. Bij een monument moesten we nog op de knieën en een aantal slogans nazeggen. Daarna was het feest in Oliviers in. Zodoende werd dat weer een lange en vette nacht.

Donderdag
(Waarom gebeurt er zoveel, wat een typ werk!) Ik had weer een beetje uitgeslapen, vanwege dat ik brak was. Maar goed in de middag hadden we nog een les, ook weer een teambuildingsactiviteit. Dit keer was een opdracht als je neerstort op de maan met je kleine spaceshuttle, 300 km van de moederschip af. En wat neem je dan mee. Er was een optielijst en moest je dus met getallen aangeven wat je als eerste meenam enz. Het was een wel een leerzame les, ook best veel in het engels gesproken. Nadat de les was afgelopen ging ik nog even een uurtje zwemmen, ging niet zo heel goed maar toch. Daarna ging ik vroeg naar bed om vrijdag ochtend te kunnen zwemmen.

Vrijdag
Ik had dus me wekker gezet om vrijdag ochtend te kunnen zwemmen. Na het zwemmen zag ik de trainer en die had een schema bij zich. De totale afstand wat de zwemmers zwemmen daar is 6500 meter in 2 uur. Dus heb ik nu een bepaalde afstand steeds in me hoofd om het proberen te halen. In de middag hadden we nog een project bespreking. De groepen zouden pas komende dinsdag gemaakt worden. Zodoende wordt dat allemaal dinsdag bekend.
In de avond was ik 2 uur nog gaan zwemmen. En ja hoor met spierpijn en 5 minuutjes meer dan 2 uur wel 6,5 km gehaald. Daar was ik wel trots op. In de avond was ik nog naar de stad geweest bij Fontana. Ik dacht dat ik daar de andere mensen van het appartement zou treffen maar dat was helaas niet. Maar er was wel een live band aanwezig en dat was leuk om naar te kijken.
Het was een leuke avond.

Zaterdag
Ik had in de ochtend weer uitgeslapen en in de middag gingen we naar de boot waar de leraar de vorige dag ons voor had uitgenodigd. Het was een leuke boottrip met super mooi weer. We kregen tijdens het varen nog een biertje van de leraar, en ook wat te eten bij een huisje aan het water. Soort van Tonijnsoep, erg lekker!!
In de avond had ik niet zoveel gedaan, omdat ik met Eric kamergenoot de volgende dag ga mountainbiken.

Zondag
Het was afgelopen zondag vroeg uit de veren, maar we gingen dus een moutainbike tocht maken. De tocht duurde 3 uur (enkeltje) heen naar een super mooie locatie genaamd : Svedjehamnen Björkö Korsholm. Het was eigenlijk ongeveer het einde van de weg op een eiland. Daar waren ook best veel kampeerders en ook een toren wat superveel uitzicht gaf op het Eiland. Daar was ook een boek waar je de naam op kon schrijven. Nadat we klaar waren van het uitzicht genieten moesten we dus ook nog terug. Jezus me kont deed echt pijn !!! na 6 uur mountainbiken maar wel een superleuke zondag gehad. In de avond nog even kort rondje met Tobias gelopen. Daarna was het nog de kleren wassen en keuken poetsen. Ik was blij dat ik toen in bed lag.
De trip kan je natuurlijk weer zien op de volgende link :
http://www.a-trip.com/tracks/view/158199

Maandag
Ik wou vandaag in de ochtend gaan zwemmen, maar ik was me wekker vergeten te zetten. Dus ja helaaasss dus om half 9 op school melden en daar een project les volgen. Het was een informatieles over management en moest een boek uit de bieb zoeken.
Daarna was het een lange dagje vrij. Ik had nog wat gegeten op school en daarna weer 2 uur zwemmen, want ja toch tijd over en daarna de eerste zweedse les. Leuke taal, viel wel op dat er heel veel vrouwen in de klas zaten (duits en Frans).

Zodoende weer een drukke week gehad. Tja het is al weer 10 uur en dus tja ga ik het nog proberen in het Engels. Ik schrijf niet alles over maar noem een aantal hoofdpunten van de dagen op, omdat het anders 12 uur wordt voordat ik klaar ben.

This is my first blog in the English. I will be written in the English, because my biggest reason that I follow a study in Finland, is for to learn better speak and write of the English language.

Sunday
After wrote the first blog, invite people from the other apartments to come drink coffee and eat waffles. The waffles were good. After eating waffles, we get to run. It was really nice. In the evening, to thrink with people and it was really late (2 o'clock)

Monday
After the late wake up in the morning, because it was really late yesterday, I was gone to the swimming pool for one hour swimming.
It was a good hour for me. When I finished, I had gone to the centre for little stuff. Saturday, I spoke with a fins girl in the train. She talked about a body test will be there in the centre on Monday.
So after bought little things for my room, I had gone to the truck for the body test. It was free, so why not, and the look for your length, weight, how many mussels and how many percent fat. I was really shocked of my percent fat. My percent fat amounts 3.7 %, that isn't really much.
There is a list of all items of my body test. The picture will be comes on the internet.
By the body test truck was a car that can turns around. So I was looking for that, It was free, I was get in the car (Volvo) and turns around. It was a crazy experience.
In the afternoon I didn't so much.

Tuesday
Yeah the school will be starts. It starts at 8.30 in the morning. I was really early there before it starts, but that is really good what I heard from the international coordinator. We saw introduction movies and spoke what will be happens in this semester. There was also 2 people from the students group. They talked about what they do and what will be happens in the Autumn. I was really impressed.
After watching movies and introductory talks, we walked to the other buildings what for us are interested. We went to the liberty for the introduction and to make a membership card.
The diner food on the school is really good. So I switch my dinner food in the evening to the lunchtime, but I'm a really big eater and sometimes I eat two dinner food (lunch and dinner).
In the afternoon, I went to a pub, because I heard there are many tutors from my school, but there weren't. That wasn't a really big problem, because I learn new people, and dancing with these people.

Wednesday

After sleeping out, I was gone to school for the teambuilding activities. It had gone about riddles in text. It was really nice to try solved it.
After the lessons we went to the city for the introduction of my school. It was a Fins with only Swedish language. When we came there and just paining or face with yellow colour and a stamps from Novia to our face. Then we were dived into groups with only Fins with Swedish language.
We must chained together through a rope and walk into the city to different places. When we arrived of one of the different place, we must to do little missions. It was really crazy mission but with real fun.
This introduction finished at half past 7 and gone to the same pub of yesterday. It was a also really good and long night.

Thursday
We had school in the afternoon so I slept out and after that I went to the school for a teambuilding activities. It's was a great lesson. After the lessons I swam one hour. In the afternoon I didn't so much because I was tired and like to swimming on the next day.

Friday
I was really earlier wake up in the morning and gone to the swimming pool. I swam 6,5 km and that is really heavy in two hours and 5 minutes.
I had a introduction of the project, but the groups will be make on next Tuesday. So just relax the weekend.

Saturday
When I was wake up I saw a lot of people running, there started a marathon. On two hours in the afternoon, I went to the boat from the teacher. It was a really nice boat!! And drive with the boat around a lot of Islands. In the evening, I don't so much, because I had with Eric a mountainbike trip.

Sunday
We wake up early in the morning.
For the mountain bike It was really nice! A trip total 80 km. We bicycle to Svedjehamnen Björkö Korsholm. It was really nice, and heavy, bike trip. The total trip takes 6-7 hours.

Monday
I had one lessons in the morning, It was a project lessons. After the lessons I went to the swimming pool for 2 hours swimming. It was really nice distance 6,5 km, but really heavy. After the 2 swim hours I went to back to school for the first Swedish lessons. The Swedish language looks on the German language, and it is a really nice language to learn it.

So that was my really long blog for this Week. Excuse me for maby a lot of mistakes, but Rome isn't building in one day. I hope that I make progress in my English written and speaking during of my 4 months in Finland.
See your soon until the next blog !!!!

Teun van Roosmalen

You can watch the trip what I have done on Sunday.

On the next link: http://www.a-trip.com/tracks/view/158199

I will be make a google drive account for the pictures. It will be come, but I have now not so many time for the make it.
It will be comes !!







  • 10 September 2014 - 19:01

    Sjan Kappen:

    Hoi Teun,
    Jeetje wat heb je al veel gedaan en gezien!
    echt super dat je het zo naar je zin hebt en zo actief bent.
    leuk om te lezen allemaal!
    als je nog een keertje in de buurt van Pietarsaari komt, daar zit scheepswerf Baltic, dan kun je daar eens een kijkje gaan nemen als je zin hebt.
    nou heel veel groetjes en succes met school.
    Sjan

  • 11 September 2014 - 12:49

    Fritschal:

    Hallo Teun,

    Mooi verhaal man! En dat al na enkele dagen. Jij bent wel een actieveling zeg. Met een vetpercentage van 3,7%!!! Daar moet je niet van schrikken, maar trots op zijn.

    Veel succes en natuurlijk veel plezier. Maar dat zit wel goed, gezien het aantal keer dat je brak uit hebt moeten slapen...

    Groet,
    Fritschal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Vaasa

Teun

Ik ga voor mijn studie een half jaar naar Finland. In Finland ga ik een EPS volgen. EPS staat voor Europese Project Semester. Dit project houd in dat je met studenten uit verschillende landen samen aan een project gaat werken. Het project zal waarschijnlijk bestaan uit een groene energie project. Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn verhalen zullen lezen, en blijven volgen. Natuurlijk zal ik ook mijn best doen om de foto's erop zetten, vanwege dat foto's meer als 1000 woordjes tikken zal zijn.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 6699

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 31 December 2014

Finland

Landen bezocht: