Eerste week al veel beleefd! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu Eerste week al veel beleefd! - Reisverslag uit Vaasa, Finland van Teun Roosmalen - WaarBenJij.nu

Eerste week al veel beleefd!

Door: Teun van Roosmalen

Blijf op de hoogte en volg Teun

31 Augustus 2014 | Finland, Vaasa

Hallo!!

Hierbij mijn eerste reisverslag vanuit het mooie, soms regenachtige Finland.

In het eerste week is natuurlijk spannend met wat er allemaal gaat gebeuren, en met wie je in het appartement komt. Gelukkig viel het allemaal wel mee, op lampjes vervangen na. Om voor mijzelf overzichtelijk te houden en voor jullie ook leesbaar te houden deel ik het reisblog op in kopjes. Zodat je ongeveer weet wat ik allemaal gedaan heb.

Dinsdag
Vandaag was het zover dan mocht ik na een half jaar voorbereiden eindelijk met het vliegtuig vanuit Schiphol naar Vaasa in Finland. De vlucht bestond uit 2 vluchten met 1 uur overstap in Stockholm. De vlucht ging wel goed via de luchtvaartmaatschappij SAS (Scandinavian Airlines).
Het eten in het vliegtuig was gratis zodoende de eerste vlucht veel gegeten broodjes en pizza's, en de tweede vlucht van 1 uurtje biertjes gedronken.

Alleen toen ik in Vaasa aankwam stond nog een deel van mijn bagage in Stockholm, maar die zouden in dezelfde avond naar mijn appartement toebrengen. Veder heb ik mijn tutor(Fredrik) meteen ontmoet, omdat hij op het vliegveld mij ophaalde.
Vanuit het vliegveld gingen we eerst naar zijn appartement toe om koffie te drinken (standaard in Finland, koffie drinken) en wat te eten. Ik heb daar ook zijn vriendin ontmoet die vanaf komende week mijn tutor(Lizette) wordt.
De bedoeling van een tutor is eigenlijk om de belangrijke plekken te laten zien in Vaasa. Tegenwoordig is Facebook voor uitnodigingen van feestpartijen, en zelf initiatief tonen om vaasa te verkennen. Dus een tutor is niet extreem meer nodig.
Nadat we de koffie hadden gedronken en wat gegeten hebben gingen we naar mijn appartement en daar ontmoeten ik mijn huisgenoot genaamd: Eric afkomstig uit Duitsland. Hij houd het zijn slaapkamer, gemeenschappelijke woonkamer,keuken,douche en wc erg schoon. Zodoende is dat meteen voor mij ook een uitdaging om het schoon te houden.
Mijn tutor vertrok vervolgens en ging ik met Eric aan het praten en hebben zo de eerste avond doorgebracht met wat eten en hij dronk nog wat bier, maar ik hoefde zelf niet meer aangezien dat ik genoeg bier op had in het vliegtuig.
Helaas waren mijn overige spullen nog niet gearriveerd, zodoende moest ik wachten tot morgen.

Woensdag
In de ochtend na slecht slapen vanwege gebrek aan gordijnen, ging ik met goede moed wachten op me spullen en zoeken in het appartement naar gordijnen. Deze kon ik vinden in het opberghok bij de meterkast. Het zijn licht rode gordijnen en daar was ik wel blij mee dat ik die gevonden had.
Mijn spullen kwamen via de taxi rond 12 uur na me toe. Eric was toen al naar de universiteit en ik was aan het wachten in de woonkamer, want ze lieten weten wanneer de taxi weg zou rijden vanuit het vliegveld. Ik schrok toen wel toen hij voor me deur stond maar was er wel erg blij ermee. Ik was zo blij dat ik spontaan met hem mee naar buiten liep en vervolgens mijn huissleutel vergat en zodoende de deur dichtviel. Dit grapje kost 15 euro om iemand te laten komen om de deur open te laten maken.
Nadat ik al mijn spullen had binnen gezet ging ik naar de tweede hands winkel om te kijken wat voor spullen ze hadden. Ik heb daar een paar schroevendraaiers gekocht en een snowboard (ja ik weet dat het nog zomer is) voor 7,50. Ik ging vervolgens naar de supermarkt om eten te kopen en een paar lampen, want de huiskamerlamp was kapot en mijn slaapkamerlamp was kapot.
Nadat dat allemaal weer gemaakt was(trust me, I'm a engineer), was ik wat gaan eten en vervolgens in de stad rond gaan kijken naar een simkaartje zodat ik een fins nummer heb. Ik zocht ook nog naar een kaart van Finland en die had ik uiteindelijk bij de toeristeninformatiepunt gevonden. In de avond had ik ook nog een koffieapparaat (van Philips natuurlijk) voor 25 euro gekocht.
In de avond was het ook meteen het eerste feestje gepland en zodoende ging ik naar Fontana(grootste disco in Finland), aangezien Eric vanuit school daarna toe ging. Tijdens de tocht daarna toe zag ik ook een aantal studenten uit mijn appartement complex daarna toe fietsen. Zodoende sprak ik met ze en ging vervolgens eerst naar een iris pub en vervolgens naar Fontana. Het was een leuke maar beetje dronken avond, laten we maar daar op houden...

Donderdag
In de ochtend na het uitslapen hadden we goede koffie, wat het eerste dag niet zo was, koffieprut in de beker en dan warm water erover heen, en me ontbijt bestond uit brood(jaja gewoon brood) met aarbeienjam. Ik ging in de middag op zoek naar me school, aangezien dat het wel handig is om te weten waar het zit. Het zit aan de andere kant van de stad zo 8 km vandaan. Ik ben dus wel blij dat ik me fiets heb meegenomen.
Er waren nog een aantal problemen met het regelen van mijn studenten kaart en dus heb een tijdelijke studentenkaart gekregen en ook een kortingskaart voor het reizen met de bus en trein.
Je krijgt als student korting op het reizen van de bus en trein.
In de avond heb ik voor de eerste keer gezwommen in het 50 meter bad, ik las in Nederland dat het water redelijk warm was, maar het was goed koud en dus fijn om in te zwemmen.
Toen ik terug kwam van het zwemmen, en proberen een lidmaatschap te krijgen van de zwemclub, zag ik ook (naast het zwembad ongeveer) een groot ijshal waar ze ijshockey spelen, en dat is net zo populair als voetbal in Nederland. Zodoende lijkt me wel een keer leuk om met een paar mensen naar het ijshockey te gaan kijken. Er zit overigs ook een voetbal veld, atletiekbaan en nog een hoop andere sporten.
In de avond had ik voor het eerst gekookt, lekker hollands aardappels, groente en gehaktballen.
In de avond gingen we naar de mensen van het andere appartement en daar de avond met wodka shotjes(2 stuks) volbracht tot 12 uur, want een aantal moesten de volgende ochtend al vroeg met de trip naar Helsinki mee.

Vrijdag
Ik schrok me wakker. omdat ik me wekker was vergeten te zetten om Eric nog doei te zeggen voordat hij met de trip mee ging. Hij was er toen nog (half 7) en zodoende veel plezier gewenst en ging ikzelf naar het zwembad om daar het bandje te halen voor de lidmaatschap van de zwemclub om 3-5 keer te week te kunnen zwemmen, maar er zit niet een teller bij om weeklijks bij te houden hoe vaak je gaat zodoende kan het aanzienlijk meer worden, aangezien steeds andere kassapersoneel zit en andere badmeesters er aanwezig zijn.
Nadat ik terug was van het zwembad ging ik het eten voorbereiden om een wandeling van 3 dagen te maken met me backpack tas en tentje.
Ik heb macaroni gekookt en daarbij appel, paprika, erten en smak bij gedaan. Alleen ik kwam erachter toen ik het in plastic bakjes wou stoppen, veel te veel had gekookt, 12 bakjes totaal. Dus kan wel effe vooruit met het eten.
Ik ging overdag nog andere mensen wat water drinken en daarna treintickets kopen om van het ene stad in drie dagen naar het andere stad te lopen.
Toen ik ze gekocht had moest ik beetje doorfietsen voor het eerste zwemtraining en daarna met de trein naar de eerste stad 'kokkola' te gaan. De tweede stad is trouwens Kannus.
De zwemtraining ging wel goed alles in het Engels gelukkig, zit bij het 'hobbyteam' aangezien dat er nog geen plaats was voor de competitie team.
Alleen daarna moest ik alweer haasten om me backpack spullen te pakken en fietsen naar het station.
Kom ik daaraan was de trein helaas vertrokken.
Zodoende snel aan de bewaker gevraagd, die het station winkel op slot maakte, dat ik de trein gemist had maar op zijn advies kon ik naar het dorp in de buurt genaamd Jakobstad. Op mijn kaart leek het dezelfde afstand van kokkola naar kannus. Dus werd me trip van Jakobstad naar Kokkola.
Ik ging dus met de bus naar Jakobstad, voor maar 9 euro. In de bus zat ik 2 uur en kwam ik rond 11 uur in de avond aan, ik had me voorgenomen om nog 3 uur te gaan lopen richting jakobstad. Vanuit Nederland had ik een kompass meegenomen en dus zodoende(met een beetje startgevoel van google maps) ging ik in de goede richting. Ik liep op het fietspad naast de weg richting Kokkola. Nou als ze wegen maken is daar alles asfalt en ook echt goed, maar het mag wel wat kosten al dat asfalt.

Toen het ongeveer 2 uur s'nachts was ging ik me tentje opzetten, popup tent dus die is zo opgezet, en slapen. Alleen ik werd s'nachts een paar keer wakker vanwege dat er mensen kwamen kijken met de zaklamp, finnen zijn veel te nieuwsgierig, waarom ik met het tentje op het gras op een parkeerplaats lag.

Ik had me wekker om 6 uur gezet.

Zaterdag

Zodoende nadat ik 4 uurtjes geslapen had en uit me bakjes gegeten had, pakte ik me spullen weer in en ging lopen richting Kokkola.
Echt waar, wat een lieve Finse bezorgde 'mama's' heb je daar. Wanneer ik even ruste, om de twee uur, kwamen een aantal 'mama's' vragen of het wel goed met me ging, omdat ze dachten dat er wat was gebeurt met me.
Ze stopte zelfs gewoon naast de weg met de auto, alarmlichten aan, gekkenhuis. Ik kwam in de middag al aan in Kokkola, dus werd me trip in plaats van 3 dagen, 1,5 dagen. Ik ontmoete een man tijdens het lopen, hij zat op de fiets, hij is hart dokter (officiële naam ben ik kwijt) en zei dat er wat te doen was in de stad vanwege dat het einde zomerweek is, dus werd meegenomen naar de markplace waar een festival aan de gang was, overal eetkraampjes. Zodoende heb ik daar nog een paar uur doorgebracht en vervolgens de trein gepakt terug naar Vaasa. Ik heb dus 3 daagse trip verkort, het was ook maar 36 km uiteindelijk maar mijn voeten deden zeer, na 1,5 dag. In de avond ging ik met de mensen van het andere appartement wat drinken en daarna de stad in, uiteindelijk naar lang twijfelen gingen we Fontana binnen, voordat we Fontana binnen gingen de MAC 6,50 voor cheeseburger en friet beetje ergggg duur, en toen ik net binnen stond had ik met 2 zatte finsse vrouwen gesproken. Ze hadden het erover dat finsse taal moeilijk was om te leren, dus begin er niet aan.. en dat de finnen normaal meer schuw waren, maar als ze gezopen hebben dan kwamen ze gruwelijk los met praten en bla bla bla bla. Een van de twee meiden was echt zat dat ze tegen mij aan stond te leunen (ik vond het niet zo erg) en daarna nog wat gedanst met de mensen van het appartement.
Het was half 5 voordat ik thuis was, (mooie tijd).

Zodoende was het al weer zondag dus vandaag.
Op de planning staat nog mijn kamer opruimen en dan waffels denk bakken bij de andere kamergenoten.

Slot
Zo dit was een heel lang verhaal, maarja de eerste weken is het allemaal nieuw en dus ook moet alles tot in de puntjes verteld worden.
Daarna zal het hopelijk minder word aangezien het best veel tijd kost :P

Ik probeer 1 keer per week een blogje te schrijven, Welke dag is afhankelijk wanneer ik tijd ervoor heb vanwege de school en dergelijke.

Groetjes en veel plezier in Nederland of waar je ook mag zijn!!

Teun van Roosmalen

Ojaaa van me trip is natuurlijk dat ik zelf niet meer weet hoe ik ben gelopen
maar mijn trip adivsor weet dat wel.

Hierbij de Link !!:

http://www.a-trip.com/tracks/view/157812

  • 31 Augustus 2014 - 16:47

    Janneke:

    Nou, Teun gezellig om dit alles te lezen en ik kijk uit naar je volgende verslag. Gr. Janneke.

  • 31 Augustus 2014 - 19:36

    Jeanne Opdam:

    Heej Teun,

    mooi verslag. Wat bezielt je om meteen drie dagen te gaan wandelen!!
    Maar goed dat er daar ook dronken vrouwen zijn haha. Nou geniet ze en tot je volgende blog!
    Jeanne Opdam

  • 08 September 2014 - 13:25

    Cindy Van De Camp:

    Hoi Teun,

    Geen nieuws, goed nieuws?
    Gelukkig weet ik via Anouk dat het goed gaat. :-)

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Finland, Vaasa

Teun

Ik ga voor mijn studie een half jaar naar Finland. In Finland ga ik een EPS volgen. EPS staat voor Europese Project Semester. Dit project houd in dat je met studenten uit verschillende landen samen aan een project gaat werken. Het project zal waarschijnlijk bestaan uit een groene energie project. Ik hoop dat jullie met veel plezier mijn verhalen zullen lezen, en blijven volgen. Natuurlijk zal ik ook mijn best doen om de foto's erop zetten, vanwege dat foto's meer als 1000 woordjes tikken zal zijn.

Actief sinds 06 Juli 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 6674

Voorgaande reizen:

20 Augustus 2014 - 31 December 2014

Finland

Landen bezocht: